کلبه چوبی خیال

یک دشت بی نهایت سبز
یک آسمون صاف با اندکی ابرهای در حال گذر
و یک کلبه چوبی تنها
کافیست تا
خیالم را پر کند...!

محمد رسول الله (ص)

شنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹ ب.ظ

دیشب فیلم محمد رسول الله(ص) ساخته ی مجید مجیدی را دیدیم! نخستین جمله ای که پس از پابان فیلم به زبان آوردم: من فیلم ندیدم بلکه بیشتر یک مستند تاریخی بود!

انتظارم از این فیلم خیلی بیشتر از اینها بود. شاید زیادی سخت می گیرم اما ...

فیلمنامه : فکر می کنم در برابر وقت و هزینه لوکیشن ها، فیلمنامه بسیار مهجور مانده بود. اصلاً قصه و روایت خاصی در طول فیلم ندیدم. تعلیقی که باید در فیلم می دیدیم اصلاً ندیدیم! فیلم عبارت بود از پازل هایی از معجزات و برش های کوتاه زندگی پیامبر(ص) که به خوبی وصل نشده بودند. 

شخصیت پردازی: به غیر از حلیمه و آمنه و شاید ابوطالب، سایر شخصیت ها در حد تیپ بودند و پردازش چندانی نداشتند

بازیگران: انتظار بازی بهتری از اکتورها بود. از بازیگر نقش عبدالمطلب راضی نبودم. همچنین صدای آنها را خیلی نپسندیدم. به خصوص صدای نه چندان خوشایند بازیگر نقش پیامیر(ص) در سنین نوجوانی

دیالوگ ها: کاملاً سطحی، معمولی و بدون رد و بدل شدن حرف تاثیر گذار و کلام ماندگار

ابهامات: شاید از جنبه ی دینی پاسخ برخی سوالها را بدانیم اما یادمان نرود این یکم اثر بین المللی ست و ادیان مختلف آن را می بینند. پس باید برای برخی سوالها، جواب ارائه کنیم. مانند آنکه چرا معجزه پیامبر برای شفای حلیمه رخ داد ولی برای آمنه، خیر! شاید برای کسی که تاریخ اسلام را خوانده، فیلم قابل فهم باشد ولی برای سایرین در برخی سکانس ها، گنگ جلوه می کند.

جلوه های ویژه: در صحنه ابابیل ضعیف ولی در صحنه امواج دریا خیلی خوب بود

اما در کنار این نقاط ضعف، می توان نام برد از لوکیشن بسیار قوی، موسیقی تاثیرگذار،تصویربرداری خوب، نشان دادن رفتار زیبای پیامبر اسلام و ارائه تصاویری ناب از رحمت ایشان، خلق صحنه های دراماتیک مانند تولد پیامبر(ص) که البته جای کار بیشتری هم داشت،

در نهایت با اینکه زحمات طاقت فرسایی برای ساخت این فیلم کشیده شده اما فکر می کنم از دید یک فیلم سینمایی نباید به آن نگاه کرد. بیان تاریخ زندگی پیامبر آن هم در سه ساعت کار بسیار مشکلیست اما فکر می کنم می شد از برخی صحنه ها کم کرد و عمق بیشتری به داستان زندگی و ابعاد شخصیتی پیامبر(ص) پرداخت. ضمن تشکر از جدیت و تلاش آقای مجیدی عزیز، ای کاش در ساخت فیلم از  شخصیتی چون داوود میرباقری بهره می گرفت.

  • میم مثل من

هنر هفتم

نظرات  (۵)

موسیقی تصویر برداری تدوین و خیلی چیزای دیگش رو خارجی ها انجام دادن !
من هنو نتونستم ببینم اما تعریفشو  زیاد شنیدم ..
حقیقت حدس میزدم اینجوری که شما نوشتید باشه ..
گویا قراره ادامش رو هم بسازن ایشالا واسه ادامش این نقص ها رو برطرف کنن .. بازم دم اقای مجیدی گرم نرفته یه فیلم بسازه زن و شوهر خیانت کنن !!!!
پاسخ:
تدوینش جاهایی لنگ می زد. به خصوص توی انتقال سکانس ها. البته شما خودت استادی

ولی خب حتما باید ببینینش

دم آقای مجیدی گرم ... :))))
فیلم رو چند هفته پیش دیدم. خیلی قشنگ ساختن. دستشون درد نکنه. خب شاید درست می گی. سخت گیرانه نگاه کردی. فکر می کنم زحمتش زیاد بوده
پاسخ:
بلی
  • النا بانو
  • چشم اینو هم میبینم :)))
    میخوام ببینم یه کار وطنی چه جوری میشه
    در مورد پیامبر (ص) خیلی کم فیلم ساخته شده :((((
    پاسخ:
    ان شاالله
  • النا بانو
  • هنوز موفق به دیدنش نشدم
    هنوز فکر میکنم محمد رسول الله مصطفی عقاد علیرغم داشتن نقاط ضعفی که داره بهتراز این باشه
    هربار میبینمش فکر میکنم برای اولین بار هست که میبینم مخصوصا بازی آنتونی کویین که محشر بود چنان بازی خوبی ارائه داد که همیشه توی ذهنم حمزه رو اونجوری تجسم میکردم ....
    پاسخ:
    خب پس حتما این فیلم رو ببینین. فیلم مجیدی هم خیلی خوبه
    من این فیلم را سه دفعه دیدم موسیقی عالی داره با بعضی نظراتتون کاملا موافقم
    پاسخ:
    اوهوم ... نقد من خیلی سخت گیرانه بود و البته دلم نمی اومد بخاطر نام عظیم الشان پیامبر، حرفی در مورد فیلم بزنم اما نتونستم جلوی خودمو بگیرم
    در هر صورت اثر فاخری هست و ان شاالله نسخه های بعدی به مراتب از این بهتر خواهند بود

    مرسی از نظرتون